Nama :
Mohammad Ariff Safwan Bin Md Ghazzi
Mata Pelajaran : Tajwid
Kelas : 3 Ibnu Hassan
Tarikh : 13 Julai 2018
Masa :
2.30 petang – 3.00 petang
Bilangan : 25 orang murid ( 12 lelaki, 13 perempuan )
Tajuk : Ikhfa’
Kemahiran : Membaca, menulis, mendengar
Kaedah : Sumbangsaran, Perbincangan
PENGETAHUAN SEDIA ADA :
(1) murid pernah didiedahkan
pembelajaran ini dalam subjek al-quran darjah 1
HASIL PEMBELAJARAN : Pada akhir
pembelajaran murid dapat
(1) Murid dapat menyebut erti
Ikhfa’, huruf-huruf dan contoh
(2) Murid dapat menulis semua huruf
-huruf yang terkandung dalam ikhfa’
(3) Murid dapat menghafal semua
huruf-huruf ikhfa’
KEMAHIRAN BERFIKIR :
(1)Merumus, bersoal jawab,
membanding beza
PENERAPAN NILAI :
(1) Khusyuk
(2) Patuh, Berdisiplin
BAHAN BANTU MENGAJAR :
(1)Kitab, kad manila, kad imbasan ,
kad bacaan
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN/
ALAT
|
Pendahuluan
( 2 minit )
|
Bacaan doa belajar :
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
أشهد
أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله
|
(1)
Guru meminta murid-murid membacakan doa belajar dengan betul dan lancar.
(2)Murid-murid
membaca doa belajar dengan bimbingan guru.
|
Nilai : Khusyuk, Patuh, Berdisiplin
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
Guru menunjukkan kad bacaan surah al-baqarah dari ayat 103
hingga110
|
(1) Guru menunjukkan kad bacaan kepada murid di dalam kelas
(2) Guru bertanyakan
perkaitan kad bacaan dengan tajuk pengajaran
(3)
Murid
menjawab dan guru memberi penjelasan
(4)
Guru mengaitkan
kad bacaan dengan pembelajaran hari ini
|
Bahan Bantu Mengajar : Kad imbasan, kad bacaan, kad manila
Strategi : Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, Hormat, Patuh
|
Langkah 1
( 6 minit )
|
Pengertian ikhfa’
|
(1) Guru menceritakan kepada murid pengertian ikhfa’
(2)
Guru meminta
murid membincangkan perkara tersebut
|
Bahan Bantu Mengajar : kitab ,
Kad manila, kad imbasan
Strategi : Berpusatkan guru berpusatkan murid
|
Langkah 2
( 8 minit )
|
Huruf-huruf ikhfa’ dan contoh-contohnya
-menyebut contoh -contoh hukum ikhfa’ dengan penduan guru
|
(1)
Guru
melakukan aktiviti perbincangan di kalangan murid-murid
(2)
Guru dan
murid-murid bersama-sama membincangkan tajuk yang diberikan
(3)
Guru menyemak
jawapan daripada murid-murid
|
Bahan Bantu Mengajar : Kitab, kad baaan, kad manila
Strategi: Berpusatkan guru dan berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, Taat, Patuh
|
Langkah 3
( 7 minit )
|
Akiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran:
-dipecahkan kepada beberapa kumpulan (
mencari huruf ikhfa’ dalam kertas manila )
- membuat kad imbasan contoh-contoh ikhfa’
secara berkumpulan
|
(1)
Guru membuat
aktiviti sumbangsaran kepada murid-murid
(2) Murid-murid membuat aktiviti secara berkumpulan secara permainan
cari perkataan
|
Bahan Bantu Mengajar : Lembaran kerja, Kad manila, kad gambar
Strategi : Berpusatkan murid
Nilai : Khusyuk, Hormat, Patuh
|
Penutup
( 2 minit )
|
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
(1)
Guru
merumuskan isi pelajaran yang diajar kepada murid-murid
|
|
Catatan
Refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan
dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi
perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya
berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan
pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.
No comments:
Post a Comment