Nama :
Mohammad Ariff Safwan Bin Md Ghazzi
Mata Pelajaran : Tajwid
Kelas : 3 Ibnu Hassan
Tarikh : 9 Julai 2018
Masa :
2.30 petang – 3.00 petang
Bilangan : 25 orang murid ( 12 lelaki, 13 perempuan )
Tajuk : Hukum Tajwid
Kemahiran : Membaca, mendengar, menulis, bercerita
Kaedah : Bercerita
PENGETAHUAN SEDIA ADA :
(1)Sebahagian murid telah
diperkenalkan dengan hukum tajwid
HASIL PEMBELAJARAN : Pada akhir
pembelajaran murid dapat
(1) Murid dapat mempelajari hukum ilmu tajwid
(2) Murid dapat menulis tiga hukum
mempelajari tajwid
(3) Murid dapat mengutamakan
pembacaan al-quran secara bertajwid
KEMAHIRAN BERFIKIR :
(1)Merumus, bersoal jawab,
membanding beza
PENERAPAN NILAI :
(1) Khusyuk, Menolong
(2) Berdisiplin, Taat
BAHAN BANTU MENGAJAR :
(1)Kitab, kad manila, lembaran
kerja, Skrin Pemancar Cahaya (LCD)
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN/
ALAT
|
Pendahuluan
( 2 minit )
|
Bacaan doa belajar :
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
أشهد
أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله
|
(1)
Guru meminta
murid-murid membacakan doa belajar dengan betul dan lancar.
(2)
Murid-murid
membaca doa belajar bersama-sama
|
Nilai : Khusyuk, Taat, Berdisiplin
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
Membawa senaskhah al-quran
|
(1) Guru menunjukkan senaskah al-quran kepada murid-murid
(2) Guru bertanyakan perkaitan bahan dengan tajuk pengajaran
(3) Murid menjawab dan guru beri penjelasan
(4) Guru mengaitkan bahan dengan pembelajaran hari ini
|
Bahan Bantu Mengajar : Kitab, al-quran
Strategi : Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, Berdisiplin, Taat
|
Langkah 1
( 6 minit )
|
(1) Pengertian tajwid
(2) Martabat bacaan
|
(1) Guru menerangkan pengertian tajwid
(2) Guru menerangkan martabat bacaan al-quran
|
Bahan Bantu Mengajar : Kad manila
Strategi : Berpusatkan guru
Nilai : Khusyuk
|
Langkah 2
( 8 minit )
|
- hukum mempelajari tajwid
- hukum membaca al-quran dengan mengikut tajwid
- hukum tajwid
|
(1) Guru melakukan aktiviti bernyanyi bersama murid-
murid
(2) Guru menyanyikan terlebih dahulu lagu kemudian diikuti oleh murid
(3) Guru memantau aktiviti pelajar
|
Bahan Bantu Mengajar : Komputer, Skrin pemancar cahaya (LCD)
Strategi : Berpusatkan guru, berpusatkan murid dan berpusatkan
bahan
|
Langkah 3
( 7 minit )
|
Akiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran:
- isi
tempat kosong
|
(1)
Guru membuat
aktiviti soal jawab kepada murid-murid
(2)
Guru membuat
soal jawab dengan bertemakan isi tempat kosong
|
Bahan Bantu Mengajar : Lembaran kerja, Skrin pemancar cahaya
(LCD)
Strategi : Berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, Patuh, Taat
|
Penutup
( 2 minit )
|
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
(1)
Guru rumuskan
isi pelajaran yang diajar kepada murid-murid
|
|
Catatan
Refleksi : Saya berasa gembira dan bersyukur
kerana pembelajaran hari ini sangat
menarik kerana pada penglihatan saya seluruh murid-murid memberikan
perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya
berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran yang disampaikan agar dapat
dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan mereka
No comments:
Post a Comment