Nama :
Mohammad Ariff Safwan Bin Md Ghazzi
Mata Pelajaran : Tajwid
Kelas : 3 Ibnu Hassan
Tarikh : 15 Julai 2018
Masa :
2.30 petang – 3.00 petang
Bilangan : 25 orang murid ( 12 lelaki, 13 perempuan)
Tajuk : Hukum Mim Sakinah ( Mim Mati)
Kemahiran : Membaca, menulis, mendengar
Kaedah : Nyanyian , Perbincangan , Permainan
PENGETAHUAN SEDIA ADA :
(1) murid pernah didedahkan mengenai
hukum tajwid Mim sakinah ( mim mati )
ini pada waktu darjah 1
HASIL PEMBELAJARAN : Pada akhir
pembelajaran murid dapat
(1) Murid dapat menyebut tiga
bahagian hukum mim sakinah
(2) Murid dapat menulis secara
ringkas idgham mislain syafawi, ikhfa’ syafawi, izhar syafawi,
(3) Murid dapat menyenaraikan
beberapa contoh bahagian mim sakinah
KEMAHIRAN BERFIKIR :
(1)Merumus, bersoal jawab,
membanding beza
PENERAPAN NILAI :
(1) Berdisiplin
(2) Patuh, Kerjasama
BAHAN BANTU MENGAJAR :
(1)Kad manila, kad imbasan , kad
tulisan
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN/
ALAT
|
Pendahuluan
( 2 minit )
|
Bacaan doa belajar :
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
أشهد
أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله
|
(1)
Guru meminta murid-murid membacakan doa belajar dengan betul dan lancar.
(2)Murid-murid
membaca doa belajar dengan bimbingan guru.
|
Nilai : Berdisiplin, Patuh, Kerjasama
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
Guru menayangkan video berkaitan dengan hukum dalam islam
|
1) Guru
menunjukkan video kepad murid-murid
2) Guru bertanyakan perkaitan vidoe dengan tajuk pengajaran
3)Guru mengaitkan kad gambar dengan pembelajaran hari ini
|
Bahan Bantu Mengajar : Komputer ,Kad imbasan, kad gambar, skrin
pemancar cahaya (LCD)
Strategi : Berpusatkan bahan
Nilai : Taat, Berdisiplin, Patuh
|
Langkah 1
( 6 minit )
|
Menceritakan mengenai hukum dan bahagian hukum mim sakinah
|
1) guru menceritakan kepada murid mengenai
pengertian hukum mim sakinah dan
bahagiannya
2)Guru meminta murid membincangkan perkara tersbut
|
Bahan Bantu Mengajar : Skrin pemancar cahaya (LCD), Kitab
Strategi : Berpusatkan guru berpusatkan murid
|
Langkah 2
( 8 minit )
|
Memberi pengertian dan
contoh bagi setiap bahagian idgham
mislain syafawi , ihkfa’ syafawi dan izhar syafawi.
|
1) Guru
melakukan aktiviti penerangan di
kalangan murid-murid
2) Guru
membincangkan tajuk ini dengan baik
3) Guru dan
murid-murid bersama-sama bincangkan tajuk yang diberikan
|
Bahan Bantu Mengajar : Skrin pemancar cahaya (LCD), komputer, kad
gambar
Strategi: Berpusatkan guru dan berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, Taat, Patuh
|
Langkah 3
( 7 minit )
|
Akiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran:
-kumpulan dibahagikan kepada 5 kumpulan
-murid mendengar contoh bacaan al-quran dari
audio dan dikehendaki mengeluarkan contoh hukum mim sakinah
-lengkapkan carta pada kad manila
|
1) Guru
membuat aktiviti sumbangsaran kepada murid-murid
2)
Murid-murid membuat aktiviti secara berkumpulan
|
Bahan Bantu Mengajar : Lembaran kerja, Kad manila, kad gambar
Strategi : Berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, Taat, Patuh
|
Penutup
( 2 minit )
|
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
1) Guru
merumuskan isi pelajaran yang diajar kepada murid-murid
|
|
No comments:
Post a Comment