Nama :
Mohammad Ariff Safwan Bin Md Ghazzi
Mata Pelajaran : Tajwid
Kelas : 3 Ibnu Hassan
Tarikh : 14 Julai 2018
Masa :
2.30 petang – 3.00 petang
Bilangan : 25 orang murid ( 12 lelaki, 13 perempuan)
Tajuk : melakukan ujian bagi semua keseluruhan
tajuk
Kemahiran : Menghafaz, Menulis dan Berfikir
Kaedah : Soal
jawab
PENGETAHUAN SEDIA ADA :
(1) murid telah didedahkan dengan
persedian ujian pada awal persekolahan
HASIL PEMBELAJARAN : Pada akhir
pembelajaran murid dapat
(1) Murid dapat menghafaz beberapa
definisi mata pelajaran tajwid ini
(2) Murid dapat menulis
beberapa hukum tajwid
(3) Murid dapat menyenaraikan
beberapa contoh hukum tajwid
KEMAHIRAN BERFIKIR :
(1)Merumus, bersoal jawab,
menganalisis
PENERAPAN NILAI :
(1) Berdisiplin
(2) Semangat ,Fokus
BAHAN BANTU MENGAJAR :
kertas A4, pen , bahan ujian ,
komputer, Pembesar Suara, Audio , Skrin Pemancar Cahaya (LCD)
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN/
ALAT
|
Pendahuluan
( 2 minit )
|
Bacaan doa belajar :
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
أشهد
أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله
|
(1)
Guru meminta murid-murid membacakan doa belajar dengan betul dan lancar.
(2)Murid-murid
membaca doa belajar dengan bimbingan guru.
|
Nilai : Berdisiplin, Patuh, Fokus
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
Guru menunjukkan video mengenai
ujian-ujian yang diberikan kepada orang islam
|
1) Guru
menunjukkan video kepada murid
2) Guru bertanyakan perkaitan video dengan tajuk pengajaran
3)Guru mengaitkan video dengan pembelajaran hari ini
|
Bahan Bantu Mengajar : Skrin Pemancar Cahaya ( LCD), Video,
Pembesar Suara, Komputer
Strategi : Berpusatkan bahan
Nilai : Taat, Berdisiplin, Fokus
|
Langkah 1
( 10 minit )
|
Guru menjalankan ujian lisan
|
1) Guru mengadakan ujian lisan kepada murid
2) murid bertungkus lumus dalam menjalankan ujian lisan ini
|
Bahan Bantu Mengajar : Skrin pemancar cahaya (LCD), Kitab
Strategi : Berpusatkan
murid
|
Langkah 2
( 5 minit )
|
Menulis sebanyak mana
contoh hukum tajwid yang telah dipelajari
|
1) Guru
melakukan aktiviti penulisan di
kalangan murid-murid
2) Guru menjalankan
latihan ini dengan baik
3)
murid-murid bersama-sama bincangkan tajuk yang diberikan
|
Bahan Bantu Mengajar : Skrin pemancar cahaya (LCD), komputer,
Strategi: Berpusatkan guru dan berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, Taat, Patuh
|
Langkah 3
( 7 minit )
|
Tambahan akiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran yang lepas
-murid dibahagikan secara 10 kumpulan ( 1
kumpulan terdiri daripada 2 atau 3
murid
-lengkapkan padanan ayat pada kertas yang diberikan dan setiap
seorang merumuskannya
|
1) Guru
membuat aktiviti sumbangsaran kepada murid-murid
2)
Murid-murid membuat aktiviti secara berkumpulan
|
Bahan Bantu Mengajar : Lembaran kerja, Kad manila, kad gambar
Strategi : Berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, Taat, Patuh
|
Penutup
( 3 minit )
|
Guru membincangkan jawapan bersama-sama pelajar dalam menjalankan
ujian tersebut
|
1) Guru
menyemak jawapan yang diberikan oleh para murid
|
|
No comments:
Post a Comment