Nama :
Mohammad Ariff Safwan Bin Md Ghazzi
Mata Pelajaran : Tajwid
Kelas : 3 Ibnu Hassan
Tarikh : 8 Julai 2018
Masa :
2.30 petang – 3.00 petang
Bilangan : 25 orang murid ( 12 lelaki , 13 perempuan )
Tajuk : Kelebihan Membaca Al-Quran
Kemahiran : Membaca, menulis, mendengar
Kaedah : Bersyarahan
PENGETAHUAN SEDIA ADA :
(1)Murid pernah didedahkan dengan
membaca ayat suci Al-quran
HASIL PEMBELAJARAN : Pada akhir
pembelajaran murid dapat
(1) Murid dapat menyebut kelebihan
membaca al-quran
(2) Murid dapat menulis tiga
kelebihan membaca al-quran
(3) Murid dapat menceritakan
kelebihan membaca al-quran
KEMAHIRAN BERFIKIR :
(1)Merumus, bersoal jawab, memahami
PENERAPAN NILAI :
(1) Berdisiplin
(2) Khusyuk, Sabar
BAHAN BANTU MENGAJAR :
(1)Kitab, kad gambar, lembaran
kerja, Skrin Pemancar Cahaya (LCD)
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN/
ALAT
|
Pendahuluan
( 2 minit )
|
Bacaan doa belajar :
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
أشهد
أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله
|
(1)
Guru meminta
murid-murid membacakan doa belajar dengan betul dan lancar.
(2) Murid-murid membaca doa belajar bersama-sama
(3) pelajar bersungguh menadah tangan
|
Nilai : Khusyuk, patuh, bersunguh-sungguh
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
Video seorang manusia membacakan al-quran
|
(1) Guru menunjukkan video seorang manusia membaca al-quran kepada
murid-murid
(2) Guru bertanyakan perkaitan video ditayangkan dengan tajuk
pengajaran
(3)
Murid
menjawab dan guru memberi penjelasan
(4) Guru mengaitkan video tayangan dengan pembelajaran hari ini
|
Bahan Bantu Mengajar : Kitab, kad gambar, lembaran kerja
Strategi : Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, Hormat, Sabar
|
Langkah 1
( 6 minit )
|
Pengertian al-quran :
|
(1) Guru ceritakan pengertian al-quran kepada murid
(2) Guru meminta murid
(3) membincangkan pengertian al-quran
|
Nilai : Sabar, Khusyuk
Strategi : Berpusatkan guru dan murid
|
Langkah 2
( 8 minit )
|
Kelebihan membaca
al-quran
|
(1)
Guru melakukan aktiviti bersyarahan di dalam kelas
(2
)Guru meminta murid-murid membincangkan isi pelajaran secara berkumpulan
|
Strategi : Berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, Bekerjasama
|
Langkah 3
( 7 minit )
|
Akiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran:
(1)pengertian al-quran
(2)kelebihan membaca al-quran
|
(1)
Guru membuat
aktiviti bersyarahan di kalangan murid-murid
(2)
Guru meminta
seorang murid dari setiap kumpulan untuk bersyarahan mengenai isi pelajaran
pada hari ini
|
Bahan Bantu Mengajar : Lembaran kerja, Skrin pemancar cahaya (LCD),
Kitab
Strategi : Berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, Hormat, Taat
|
Penutup
( 2 minit )
|
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
(1)
Guru
merumuskan isi pelajaran yang diajar kepada murid-murid
|
|
No comments:
Post a Comment