Nama :
Mohammad Ariff Safwan Bin Md Ghazzi
Mata Pelajaran : Tajwid
Kelas : 3 Ibnu Hassan
Tarikh : 10
Julai 2018
Masa :
2.30 petang – 3.00 petang
Bilangan : 25 orang murid ( 12 lelaki , 13 perempuan )
Tajuk : Hukum Nun Sakinah ( Nun Mati) Dan Tanwin
Kemahiran : Membaca, mendengar, bercerita
Kaedah : Permainan Kuiz, Bercerita
PENGETAHUAN SEDIA ADA :
(1)Murid sudah diperkenalkan dengan hukum tajwid pada
pembelajaran yang lepas
HASIL PEMBELAJARAN : Pada akhir
pembelajaran murid dapat
(1) Murid dapat menyatakan maksud
nun sakinah ( nun mati) dan tanwin
(2) Murid dapat menulis hukum tajwid
yang terbit daripada hukum nun sakinah dan tanwin
(3) Murid dapat menyebut bahagian
nun mati dan tanwin
KEMAHIRAN BERFIKIR :
(1)Merumus, bersoal jawab,
membanding beza
PENERAPAN NILAI :
(1) Taat
(2) Fokus , berdisiplin
BAHAN BANTU MENGAJAR :
(1)Kitab, lembaran kerja, kad
manila, skrin pemancar cahaya (LCD)
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN/
ALAT
|
Pendahuluan
( 2 minit )
|
Bacaan doa belajar :
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
أشهد
أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله
|
(1)
Guru meminta
murid-murid membacakan doa belajar dengan betul dan lancar.
(2)
Murid-murid
membaca doa belajar dengan bimbingan guru.
|
Nilai : Sabar, Patuh, Taat
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
Guru menayangkan video mengenai perkara-perkara islam dan hukumya
|
(1) Guru menayangkan video
(2) Guru bertanyakan
perkaitan video tersebut dengan tajuk pengajaran
(3)
Murid
menjawab dan guru memberi penjelasan
(4) Guru mengaitkan video dengan pembelajaran hari ini
|
Bahan Bantu Mengajar: Komputer, Skrin Pemancar Cahaya lembaran
kerja
Strategi : Berpusatkan bahan
Nilai : Sabar, Taat, Patuh
|
Langkah 1
( 6 minit )
|
Menceritakan erti hukum nun mati dan tanwin
|
(1) Guru menceritakan kepada murid maksud hukum nun mati dan tanwin
(2) Guru meminta murid membincangkan hukum nun mati dan tanwin
|
Bahan Bantu Mengajar : Komputer, Kitab, Skrin pemancar cahaya
(LCD)
Strategi : Berpusatkan guru dan berpusatkan murid
|
Langkah 2
( 8 minit )
|
-Erti tanwin
-hukum nun sakinah ( nun mati) dan tanwin beserta bahagiannya
-Izhar
- Idgham
-Ikhfa’
-Iqlab
|
(1) Guru melakukan aktiviti bercerita di kalangan murid-murid
(2) Guru dan murid-murid bersama-sama membincangkan mengenai erti
tanwin dan hukum beserta bahagiannya
(3)
Guru menyemak
jawapan daripada murid-murid
|
Bahan Bantu Mengajar : Skrin pemancar cahaya (LCD), komputer
Strategi: Berpusatkan guru dan berpusatkan murid
Nilai : Patuh, Sabar, Taat
|
Langkah 3
( 7 minit )
|
Akiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran:
|
(1)
Guru membuat
aktiviti soal jawab kepada murid-murid
(2) Guru membuat soal jawab dengan bertemakan permainan kuiz teka
silang kata
|
Bahan Bantu Mengajar : Lembaran kerja, Kad manila
Strategi : Berpusatkan murid
Nilai : Sabar, Patuh, Taat
|
Penutup
( 2 minit )
|
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
(1) Guru rumuskan isi pelajaran yang diajar kepada murid-murid
|
|
Catatan
Refleksi : Saya berasa sedih kerana pembelajaran hari ini sangat menyedihkan
dan kurang menarik kerana pada pandangan saya separuh daripada bilangan besar
murid-murid tidak memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan
pembelajaran. Saya berharap perkara seperti ini tidak berlaku kerana mereka
lebih tertumpukan kepada majlis yang sedang berlangsung di sebelah sekolah dan
tidak sabar untuk mereka pergi ke majlis itu.
No comments:
Post a Comment