Nama :
Mohammad Ariff Safwan Bin Md Ghazzi
Mata Pelajaran : Tajwid
Kelas : 3 Ibnu Hassan
Tarikh : 11 Julai 2018
Masa :
2.30 petang – 3.00 petang
Bilangan : 25 orang murid ( 12 lelaki, 13 perempuan)
Tajuk : izhar
Kemahiran : Membaca, bercerita, mendengar
Kaedah : Permainan Kuiz, Nyanyian
PENGETAHUAN SEDIA ADA :
(1)Murid sudah mengetahui sedikit
mengenai tajuk ini pada pembelajaran yang lepas
HASIL PEMBELAJARAN : Pada akhir
pembelajaran murid dapat
(1) Murid dapat menyatakan maksud
izhar
(2) Murid dapat menyebut huruf-huruf
izhar
(3) Murid dapat membunyikan sebutan
bacaan izhar dengan betul
KEMAHIRAN BERFIKIR :
(1)Merumus, bersoal jawab,
PENERAPAN NILAI :
(1) Berdisiplin
(2) Khusyuk, Hormat
BAHAN BANTU MENGAJAR :
(1)Kitab, Video, Skrin Pemancar
Cahaya ( LCD ), Muzik, Pembesar suara,
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN/
ALAT
|
Pendahuluan
( 2 minit )
|
Bacaan doa belajar :
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
أشهد
أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله
|
(1)
Guru meminta murid-murid membacakan doa belajar dengan betul dan lancar.
(2)Murid-murid
membaca doa belajar dengan bimbingan guru.
|
Nilai : Khusyuk, Hormat, Berdisiplin
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
Guru memainkan lagu mengenai huruf – huruf hijayyah
|
(1) Guru memainkan lagu
(2) Guru bertanyakan
perkaitan lagu tersebut dengan tajuk pengajaran
(3)
Murid
menjawab dan guru memberi penjelasan
(4) Guru mengaitkan lagu dengan pembelajaran hari ini
|
Bahan Bantu Mengajar : Muzik, Pembesar Video, Komputer
Strategi : Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk, Berdisiplin, Hormat
|
Langkah 1
( 6 minit )
|
Erti izhar
|
(1) Guru menerangkan kepada murid pengertian izhar
(2) Guru meminta murid mengulang pengertian izhar ini
|
Bahan Bantu Mengajar : Komputer, Kitab, Skrin pemancar cahaya
(LCD), Kad imbasan
Strategi : Berpusatkan guru
|
Langkah 2
( 8 minit )
|
Menyanyikan lagu mengikut huruf – huruf izhar
1) ء
2) ه
3) ع
4) ح
5) غ
6) خ
|
(1) Guru melakukan aktiviti nyanyian di kalangan murid-murid
(2) Guru dan murid-murid bersama-sama menyayikan huruf tersebut
dengan lagu ynag telah diubah
(3) Guru menyanyi lagu tersebut barulah murid-murid mengikutinya
|
Bahan Bantu Mengajar : Skrin pemancar cahaya (LCD), komputer,
kitab
Strategi: Berpusatkan guru dan berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, Khusyuk, Hormat
|
Langkah 3
( 7 minit )
|
Akiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran:
permainan kuiz sambungkan ayat dengan huruf
|
(1)
Guru membuat
aktiviti soal jawab kepada murid-murid
(2) Guru membuat soal jawab dengan bertemakan permainan kuiz padanan
|
Bahan Bantu Mengajar : Lembaran kerja, Kad manila
Strategi : Berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, Hormat, Khusyuk
|
Penutup
( 2 minit )
|
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
(5)
Guru
merumuskan isi pelajaran yang diajar kepada murid-murid
|
|
Catatan
Refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat
menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar
murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan
pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar
dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.
No comments:
Post a Comment