Nama :
Mohammad Ariff Safwan Bin Md Ghazzi
Mata Pelajaran : Tajwid
Kelas : 3 Ibnu Hassan
Tarikh : 14 Julai 2018
Masa :
2.30 petang – 3.00 petang
Bilangan : 25 orang murid ( 12 lelaki, 13 perempuan)
Tajuk : Iqlab
Kemahiran : Membaca,
berkomunikasi
Kaedah : Permainan ,
syarahan
PENGETAHUAN SEDIA ADA :
(1) murid pernah mempelajari
mengenai hukum iqlab ini
HASIL PEMBELAJARAN : Pada akhir
pembelajaran murid dapat
(1) Murid dapat menyebut pengertian
iqlab dengan betul
(2) Murid dapat menjelaskan
beberapa kaedah bacaan iqlab
(3) Murid dapat menulis tiga contoh
hukum iqlab
KEMAHIRAN BERFIKIR :
(1)Membincang, bersoal jawab,
merumus
PENERAPAN NILAI :
(1) Taat
(2) Patuh, Khusyuk
BAHAN BANTU MENGAJAR :
(1)Kad imbasan, Kad bacaan, Kaset,
Audio, Pembesar Suara
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN/
ALAT
|
Pendahuluan
( 2 minit )
|
Bacaan doa belajar :
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
أشهد
أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله
|
(1)
Guru meminta murid-murid membacakan doa belajar dengan betul dan lancar.
(2)Murid-murid
membaca doa belajar dengan bimbingan guru.
|
Nilai : Taat, Patuh, Berdisiplin
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
Guru membuka audio bacaan ayat suci al-quran
|
(1)
Guru
menunjukkan kad gambar kepada murid di dalam kelas
(2)
Guru
bertanyakan perkaitan audio dengan
tajuk pengajaran
(3)
Murid
menjawab dan guru memberi penjelasan
(4)
Guru
mengaitkan audio dengan pembelajaran hari ini
|
Bahan Bantu Mengajar : Kad imbasan, kad bacaan, Audio, Pembesar
Suara
Strategi : Berpusatkan bahan
Nilai : Taat, Berdisiplin, Patuh
|
Langkah 1
( 6 minit )
|
Pengertian iqlab dan hurufnya
|
(1) Guru menerangkan pengertian iqlab dan hurufnya
(2) Guru meminta murid membincangkan perkara tersebut
|
Bahan Bantu Mengajar : Skrin pemancar cahaya (LCD), Kad gambar
Strategi : Berpusatkan guru berpusatkan murid
|
Langkah 2
( 8 minit )
|
Bacaan huruf iqlab
|
1) Guru membuka audio bacaan iqlab yang
betul
2) Guru dan murid-murid bersama-sama
memperdengarkan audio bacaan iqlab itu
3)
murid memperdengarkan bacaan iqlab dengan bimbingan guru
|
Bahan Bantu Mengajar : Kad imbasan, kad bacaan, Audio, Pembesar
Suara
Strategi: Berpusatkan guru dan berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, Taat, Patuh
|
Langkah 3
( 7 minit )
|
Akiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran:
- memberikan contoh – contoh iqlab dan
pengertiannya
|
(1)
Guru membuat
aktiviti sumbangsaran kepada murid-murid
(2) Murid-murid membuat aktiviti secara individu
|
Bahan Bantu Mengajar : Lembaran kerja, Kad manila, kad gambar
Strategi : Berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, Taat, Patuh
|
Penutup
( 2 minit )
|
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
(1)
Guru rumuskan
isi pelajaran yang diajar kepada murid-murid
|
|
No comments:
Post a Comment