Nama :
Mohammad Ariff Safwan Bin Md Ghazzi
Mata Pelajaran : Tajwid
Kelas : 3 Ibnu Hassan
Tarikh : 12 Julai 2018
Masa :
2.30 petang – 3.00 petang
Bilangan : 25 orang murid ( 12 lelaki, 13 perempuan)
Tajuk : Idgham
Kemahiran : Membaca, menulis, mendengar
Kaedah : Sumbangsaran, Perbincangan
PENGETAHUAN SEDIA ADA :
(1) murid pernah didedahkan mengenai
hukum tajwid idgham ini pada waktu darjah 1
HASIL PEMBELAJARAN : Pada akhir
pembelajaran murid dapat
(1) Murid dapat menyebut pengertian
idgham , bahagiannya dan contoh
(2) Murid dapat menulis tiga contoh
bahagian hukum idgham
(3) Murid dapat menyenaraikan
beberapa huruf idgham dan senaraikan satu persatu.
KEMAHIRAN BERFIKIR :
(1)Merumus, bersoal jawab,
membanding beza
PENERAPAN NILAI :
(1) Taat
(2) Patuh, Khusyuk
BAHAN BANTU MENGAJAR :
(1)Kitab, kad gambar, skrin pemancar
cahaya (LCD)
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN/
ALAT
|
Pendahuluan
( 2 minit )
|
Bacaan doa belajar :
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
أشهد
أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله
|
(1)
Guru meminta murid-murid membacakan doa belajar dengan betul dan lancar.
(2)Murid-murid
membaca doa belajar dengan bimbingan guru.
|
Nilai : Taat, Patuh, Khusyuk
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
Guru menunjukkan kad gambar beberapa huruf hijayyah :
(1)huruf hijayyah
|
(1)
Guru
menunjukkan kad gambar kepada murid di dalam kelas
(2)
Guru
bertanyakan perkaitan kad gambar
dengan tajuk pengajaran
(3)
Murid
menjawab dan guru memberi penjelasan
(4)
Guru
mengaitkan kad gambar dengan pembelajaran hari ini
|
Bahan Bantu Mengajar : Kad imbasan, kad gambar, skrin pemancar
cahaya (LCD)
Strategi : Berpusatkan bahan
Nilai : Taat, Berdisiplin, Patuh
|
Langkah 1
( 6 minit )
|
Menceritakan mengenai pengertian idgham dan bahagiaan idgham
|
(1) Guru menceritakan kepada murid mengenai pengertian idgham dan
bahagiannya
(2)
Guru meminta
murid membincangkan perkara tersebut
|
Bahan Bantu Mengajar : Skrin pemancar cahaya (LCD), Kad gambar
Strategi : Berpusatkan guru berpusatkan murid
|
Langkah 2
( 8 minit )
|
Memperkenalkan huruf –
huruf idgham
1) ي
2) ن
3) م
4) و
5) ر
6) ل
|
(1)
Guru
melakukan aktiviti perbincangan di kalangan murid-murid
(2) Guru dan murid-murid bersama-sama bincangkan tajuk yang diberikan
(3)
Guru menyemak
jawapan daripada murid-murid
|
Bahan Bantu Mengajar : Skrin pemancar cahaya (LCD), komputer, kad
gambar
Strategi: Berpusatkan guru dan berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, Taat, Patuh
|
Langkah 3
( 7 minit )
|
Akiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran:
-kumpulan dibahagikan kepada 5 kumpulan
|
(1)
Guru membuat
aktiviti sumbangsaran kepada murid-murid
(2)
Murid-murid
membuat aktiviti secara berkumpulan
|
Bahan Bantu Mengajar : Lembaran kerja, Kad manila, kad gambar
Strategi : Berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, Taat, Patuh
|
Penutup
( 2 minit )
|
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
(1)
Guru
merumuskan isi pelajaran yang diajar kepada murid-murid
|
|
No comments:
Post a Comment