Nama :
Mohammad Ariff Safwan Bin Md Ghazzi
Mata Pelajaran : Tajwid
Kelas : 3 Ibnu Hassan
Tarikh : 15 Julai 2018
Masa :
2.30 petang – 3.00 petang
Bilangan : 25 orang murid ( 12 lelaki, 13 perempuan)
Tajuk : Hukum Mim dan Nun yang bersabdu
Kemahiran : Membaca, menulis, mendengar
Kaedah : Syarahan , Soal jawab
PENGETAHUAN SEDIA ADA :
(1) murid pernah didedahkan mengenai
hukum tajwid Mim dan Nun yang bersabdu ini pada waktu darjah 1
HASIL PEMBELAJARAN : Pada akhir
pembelajaran murid dapat
(1) Murid dapat menyebut tpengenalan
hukum mim dan nun yang bersabdu
(2) Murid dapat menulis hukum bacaan
huruf mim dan nun yang bersabdu
(3) Murid dapat menyenaraikan
beberapa contoh bacaan mim dan nun yang
bersabdu
KEMAHIRAN BERFIKIR :
(1)Merumus, bersoal jawab,
membanding beza
PENERAPAN NILAI :
(1) Berdisiplin
(2) Taat ,Fokus
BAHAN BANTU MENGAJAR :
LANGKAH/
MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN/
ALAT
|
Pendahuluan
( 2 minit )
|
Bacaan doa belajar :
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
أشهد
أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله
|
(1)
Guru meminta murid-murid membacakan doa belajar dengan betul dan lancar.
(2)Murid-murid
membaca doa belajar dengan bimbingan guru.
|
Nilai : Berdisiplin, Patuh, Taat, Fokus
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
Guru menayangkan video berkaitan dengan hukum dalam islam
|
1) Guru
menunjukkan video kepada murid-murid
2) Guru bertanyakan perkaitan video dengan tajuk pengajaran
3)Guru mengaitkan video dengan pembelajaran hari ini
|
Bahan Bantu Mengajar : Skrin Pemancar Cahaya ( LCD), Video,
Pembesar Suara, Komputer
Strategi : Berpusatkan bahan
Nilai : Taat, Berdisiplin, Fokus
|
Langkah 1
( 6 minit )
|
Menceritakan mengenai hukum mim dan nun yang bersabda
|
1) Guru ceritakan kepada murid mengenai pengenalan
hukum mim dan nun yang bersabdu
2) Guru dan
pelajar bersama-sama bincangkan
|
Bahan Bantu Mengajar : Skrin pemancar cahaya (LCD), Kitab
Strategi : Berpusatkan guru berpusatkan murid
|
Langkah 2
( 8 minit )
|
Memberi penerangan
mengenai hukum dan contoh mim dan nun yang bersabdu
|
1) Guru
melakukan aktiviti penerangan di
kalangan murid-murid
2) Guru
membincangkan tajuk ini dengan baik
3) Guru dan
murid-murid bersama-sama bincangkan tajuk yang diberikan
|
Bahan Bantu Mengajar : Skrin pemancar cahaya (LCD), komputer, kad
gambar
Strategi: Berpusatkan guru dan berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, Taat, Patuh
|
Langkah 3
( 7 minit )
|
Akiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran:
-kumpulan dibahagikan kepada 5 kumpulan
-murid mendengar contoh bacaan al-quran dari
audio dan dikehendaki mengeluarkan contoh hukum mim dan nun yang bersabdu
-lengkapkan padanan ayat pada kad manila
|
1) Guru
membuat aktiviti sumbangsaran kepada murid-murid
2)
Murid-murid membuat aktiviti secara berkumpulan
|
Bahan Bantu Mengajar : Lembaran kerja, Kad manila, kad gambar
Strategi : Berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, Taat, Patuh
|
Penutup
( 2 minit )
|
Rumusan isi pelajaran yang dipelajari
|
1) Guru
merumuskan isi pelajaran yang diajar kepada murid-murid
|
|
No comments:
Post a Comment